طراحي گرافيكي طراحي گرافيكي .

طراحي گرافيكي

قيمت طراحي لوگو در انواع مختلف

امروزه طراحي لوگو و يا داشتن يك نشان تجاري منحصر به فرد، به منظور راه اندازي و آغاز يك كسب و كار نوين، شركت هاي كارآفرين و حتي كارخانجات توليد كننده، ضرورتي غير قابل اغماض به شمار مي آيد...

براي سفارش طراحي لوگو مي توانيد به سايت آرمكده مراجعه كنيد.
امروزه طراحي لوگو و يا داشتن يك نشان تجاري منحصر به فرد،  به منظور راه اندازي و آغاز يك كسب و كار نوين، شركت هاي كارآفرين و حتي كارخانجات توليد كننده، ضرورتي غير قابل اغماض به شمار مي آيد. لوگو و يا اصطلاحاً آرم،  معرف كسب و كار كمپاني، كارخانه، موسسه و يا هر واحد تاسيس شده است. آگاهي از قيمت طراحي لوگو، يكي از سوالات رايج در خصوص طراحي و ساخت اين نشان تجاري بوده  بعد بسته به فاكتورهاي فراواني، در بازه هاي متفاوتي قرار خواهد گرفت.

لوگو و يا نشان تجاري چيست؟

 لوگو مهمترين جزء بستري نمايشگر هويت يك كمپاني، سازمان، كارخانه، موسسه و يا هر واحد عملكردي با فعاليت هاي متفاوت است كه به شكل حروف، اشكال، متن كوتاه، و يا تركيبي از تمامي موارد مذكور، با استفاده از خلاقيت و هنر طراح در هم آميخته شده و به عنوان يكي از مهمترين پارامترهاي تاثير گذار در كسب موفقيت هاي كاري، به نام واحد مورد نظر ثبت خواهد شد.

 يكي از پيشنهاد هاي مهم در خصوص موفقيت هاي بازاريابي به دنبال طراحي لوگو و يا نشان تجاري، اهميت به كيفيت و مشورت با طراحان حرفه اي و كار آزموده در اين زمينه است. انتخاب طراحان آماتور، بي تجربه با استفاده از طرح‌هاي ساده به منظور كاهش هزينه هاي طراحي لوگو، اثرات نامطلوبي در موفقيت هاي بازاريابي و توسعه كسب و كارهاي مورد نظر در آغاز فعاليت هاي تازه تاسيس داشته و يكي از اشتباهات رايج در خصوص طراحي لوگو به شمار مي‌آيد.

‌ نرم افزار هاي طراحي لوگو

 تا چندين سال پيش، طراحي لوگو و يا نشان تجاري با استفاده از طراحي هاي دستي و نرم‌افزارهاي مبتدي در اين زمينه انجام مي گرفت؛ اما خوشبختانه امروزه با توجه به گسترش و توسعه علوم نرم‌افزاري و ابزارهاي طراحي و گرافيكي، طراحي لوگو رنگ و لعابي ديگر به خود گرفته و از تنوع بسيار زيادي برخوردار مي باشد. امروزه طراحي انواع مختلف لوگو درس سطح مبتدي، نيمه حرفه‌اي و تمام حرفه‌اي با استفاده از نرم‌افزارهاي مختلف انجام خواهد شد.

 روش هاي مختلف طراحي انواع لوگو

طراحي و ساخت لوگو توسط افراد مبتدي

 يكي از ساده ترين و كم هزينه ترين روش هاي طراحي لوگو، واگذار كردن پروژه به افراد مبتدي(فاقد دانش گرافيكي)، با استفاده از نرم افزار هاي ساده و آماتور است.

طراحي و ساخت لوگو توسط افراد نيمه حرفه‌اي

 اين سبك از طراحي و ساخت لوگو توسط افراد نسبتاً حرفه اي( با دانش پايه از علوم گرافيكي و سابقه كاري كوتاه)، با استفاده از نرم‌افزارهاي پيشرفته تر و صرف هزينه‌هاي بيشتر انجام خواهد شد.

طراحي و ساخت لوگو توسط افراد فوق حرفه‌اي

 يكي ديگر از روش هاي پرطرفدار طراحي و ساخت لوگو، پروژه به افراد فوق حرفه اي( داراي دانش بسيار قوي و سابقه كاري چندين ساله) استفاده از نرم‌افزارهاي تخصصي و حرفه‌اي است. اين نوع از طراحي لوگو احتياج به پرداخت هزينه هاي بسيار زيادي داشته و از ضمانت هاي بازگشت سرمايه براي موسسين كسب و كارهاي تازه بنياد به شمار مي آيد.

 

 طراحي لوگو در موفقيت هاي كسب و كار

 لوگو به عنوان يكي از مهم‌ترين فاكتور هاي معرف كسب و كار و فعاليت تجاري، هنري، صنعتي و فرهنگي، بخش بسيار مهمي از استراتژي بازاريابي و موفقيت‌هاي آتي در گسترش و رونق كسب و كارهاي نوبنياد و تازه تاسيس به شمار مي‌آيد. طراحي و ساخت لوگو به دليل ثبت جهاني آن به عنوان يك برند، اهميت بسيار زيادي داشته و از مهم ترين و اصلي ترين اهداف بازاريابي، معرفي و كسب انحصار فعاليت در كسب و كارهاي كوچك و بسيار بزرگ در سطح بين المللي به شمار مي آيد.

 اصول مهم طراحي و ساخت لوگو

با توجه به بسياري از اصول و قوانين وضع شده در خصوص استفاده از يك نشان تجاري معتبر و قدرتمند اهميت بسيار زيادي داشته و مستلزم رعايت بايدها و نبايدهاي فراواني در اين خصوص است.

لوگو و يا نشان تجاري طراحي شده بايد منحصر به فرد و يا بدون تكرار طراحي شود.

لوگوي طراحي شده بايد دربرگيرنده اطلاعات كلي در خصوص فعاليت شركت و يا سازمان مورد نظر باشد.

در طراحي لوگو توصيه مي شود به اصول گرافيكي و استفاده از رنگ ها، نماد ها، تايپوگرافي و بسياري از موارد توجه  شود.

سايت هاي ارائه دهنده نرم افزار هاي لوگو ساز

 امروزه يكي از راه هاي بسيار آسان و پرطرفدار به منظور دريافت نرم افزار هاي جهاني و مورد استفاده در خصوص طراحي و ساخت لوگو، توسط سايت هاي رايگان است. در اين روش امكان دريافت انواع مختلفي از نرم افزار هاي لوگو ساز در اختيار كاربر وجود داشته و از جمله راه هاي كم هزينه به منظور طراحي لوگو و يا نشان تجاري به شمار مي آيد.

منبع :

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/06/23/2347791/%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D9%84%D9%88%DA%AF%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D9%85%D8%AE%D8%AA%D9%84%D9%81


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۵۰:۵۲ توسط:آيدا موضوع: نظرات (0)

ويژگي هاي يك لوگو و آرم حرفه اي

ويژگي هاي يك لوگو و آرم حرفه اي 1- منحصر به فرد بودن لوگو طراحي لوگو شما بايد قدرت حضور در بازار را داشته و بلافاصله توسط مخاطبان شما تشخيص داده شود. يك راه بسيار مناسب براي انجام اين كار، عدم استفاده نشان هاي عمومي، تصاوير و يا آيكون هاي تكراري است. در حالي كه طرح بايد معرف كسب و كار شما باشد ولي در عين حال نشان دادن محصول يا خدماتي كه شما فراهم مي كنيد در آرم الزامي نيست. استفاده از خلاقيت بالا، طراحي نوشتاري حرفه اي و تايپوگرافي نيز مي تواند، ضمن اضافه كردن اعتبار به طرح لوگو، به منحصر به فرد بودن نام تجاري شما نيز كمك كند. 2- به ياد ماندني بودن لوگو يك طراحي حرفه اي و عالي ، نياز به ايجاد يك حس طنين انداز در كاربران با نگاه اول دارد تا آن را به نشاني به ياد ماندني تبديل كند .به رسميت شناختن نام تجاري شما در ميان مخاطبان، به ساخت يك رابطه بين شما و مشتريانتان كمك خواهد كرد و باعث افزايش درصد اعتماد به نام تجاري شما و اعتبار شما در بازار خواهد شد. استفاده از يك طرح عالي و حرفه اي همراه با بازاريابي مناسب كمك خواهد كرد تا نام تجاري شما در صنف هاي مرتبط با كسب و كار شما در ميان مخاطبان پاي به عرصه بگذارد و همچنين اين نام تجاري يك رقيب جدي براي ديگر رقبا در عرصه ي فعاليت به شمار آيد. 3- انعطاف پذير بودن طرح يك طراحي لوگو قوي و حرفه اي بايد بتواند به خوبي و بدون تغيير ماهيت و هدف خود در سراسر رسانه هاي مختلف جاي بگيرد. به عنوان مثال قرار گيري آرم يك كمپاني در وب سايت رسمي آن شركت ، بايد توسط مشتريان، فوق العاده به نظر برسد. همچنين اين نشان بايد مشتريان بالقوه اي كه كارت تجاري شما را دريافت مي كنند و يا آرم شما را بر روي يك تابلوي تبليغاتي بزرگ مي بينند، تحت تاثير قرار دهد. اين به اين معني است كه نشان شما بايد طوري طراحي شود كه در هر كانال تبليغاتي به خوبي جاي بگيرد و مشكلاتي از قبيل تركيب بندي ضعيف، كيفيت نامناسب و يا ديگر مشكلات مقياسي را نداشته باشد. اگر آرم شما قابليت انتقال بي وقفه از يك رسانه به رسانه ي ديگري را نداشته باشد، مشروعيت شركت شما را مي تواند تحت تاثير قرار دهد. 4- گويا بودن نشان اگرچه طراحي شما شايد به طور مستقيم نشان دهنده ي محصولات و يا خدمات شما نباشد، اما به طور يقين بايد هدفي در مورد ارزش ها و فرهنگ شركت شما را منعكس كند. در حالت ايده آل فرهنگ شركت شما ، افكار و عقايد مخاطبان شما را تحت تاثير قرار مي دهد. درك و شناخت مخاطبان، شما را قادر مي سازد تا به سادگي يك آرم تاثير گذار و مناسب براي نام تجاري خود طراحي كنيد، به طوري كه اين طرح مخاطبان خود را تحت تاثير قرار داده و بر مشروعيت كسب و كار شما بيافزايد. بخشي از ايجاد يك طرح فريبنده، انتخاب يك رنگ مناسب (يا همان رنگ سازماني)است كه كمك مي كند تا شمااحساسات بيننده ي خود را جادو كنيد. 5- ساده بودن لوگو و آرم طراحي اثربخش يك آرم در سادگي آن نهفته است. بهترين طرح ها، ساده ترين آن ها هستند كه جهت تاثيرگذاري بيشتر، در آن ها از رنگ و متن استفاده مي شود، اما يك نشان موفق بدون اين دو مورد نيز به راحتي براي مخاطبان قابل تشخيص مي باشند. اضافه كردن افكت هاي اضافي و يا متن هاي غير ضروري مي تواند مخاطبان را از تصوير نمادين برند شما منحرف سازد و از ارزش طراح شما بكاهد. همچنين استفاده نامناسب از اندازه فونت ها و اشكال نيز مي تواند ارزش كار شما را پايين آورند. 6- آموزنده بودن طرح در حالي كه طراحي آرم قوي براي يك شركت ، لزوما نبايد انعكاسي دقيق از كاري كه كمپاني شما انجام مي دهد منتقل نمايد، اما بايد آن طرح يك تجربه آموزشي براي مخاطبانتان در بر داشته باشد. نگاه به نشان شما بايد به مخاطبان در درك نام تجاري شما كمك نمايد، يا با انتقال آنچه كه شما انجام مي دهيد، يا نشان دهنده ي فرهنگ شركت شما باشد و يا خدماتي كه شما براي مصرف كنندگان ارائه مي دهيد را به نمايش بگذارد. هم رنگي ، هم سياه و سفيد باشد! اگرچه رنگ بخش مهمي در طراحي يك طرح خوب تلقي مي شود، اما ممكن است رنگ هميشه در دسترس مخاطبان شما نباشد. اگر نشان شما به صورت سياه و سفيد از جذابيت بالايي برخوردار نباشد، شما ممكن است توجه بخشي از مخاطبين خود را از دست بدهيد. در نتيجه آرم شما بايد به گونه اي طراحي شود كه هم در شرايط رنگي و هم در شرايط سياه و سفيد (مانند مهر رسمي شركت يا اوراق فكسي) جذاب باشد و توجه كاربران را به خود جلب نمايد. 7- ماندگاربودن آرم نشان شما هرگز نبايد تاريخ انقضاء داشته باشد. بهترين طراحي براي شركت شما در آينده نيز، زيبايي خود را حفظ مي نمايد و حتي زماني كه شما طرح خود را مدرن سازي كنيد نيز بيانگر هوييت اصلي تجارت شما خواهد بود. در نتيجه براي انتخاب طرح خود از ساختاري استفاده كنيد كه هميشه در عرصه باشد و به مرسومات كوتاه مدت و مد روز فكر نكنيد. علاوه بر اين، مطمئن شويد كه طرح شما تنها فرهنگ مرسوم شده ي حال حاضر را به نمايش نمي گذارد، زيرا كه در آينده ارزش خود را از دست خواهد داد.

منبع:

https://logodesign.farsiblog.com/

 

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۵۰:۲۵ توسط:آيدا موضوع: نظرات (0)

نرم افزارهاي مختلف طراحي لوگو

ساخت لوگو و يا اصطلاحاً نشان تجاري، يكي از نخستين مراحل راه اندازي و تاسيس كسب و كارهاي نوبنياد و يا هر نوعي از تجارت است. لوگو و يا آرم، معمولا به شكل يك علامت، تصوير، متن كوتاه و يا تركيبي از تمامي موارد، توسط نرم ‌افزارهاي گرافيكي مختلف طراحي شده و به شكل اختصاصي به ثبت خواهد رسيد. امروزه بسياري از سايت هاي معتبر جهاني به ارائه نرم افزارهاي مبتدي و حرفه اي در زمينه طراحي و ساخت لوگو پرداخته و پاسخگوي نياز بسياري از كاربران در اين خصوص خواهند بود.قيمت طراحي لوگو

اهميت طراحي نشان تجاري و يا لوگو
لوگو يكي از مهمترين و اصلي ترين نشان هويت بخش به تمامي ارگان ها، سازمان ها، كارخانجات و سازمان هاي دولتي و يا خصوصي است. بيشترين اهميت طراحي لوگو به دليل متمايز سازي و ايجاد انحصار در كسب و كار و فعاليت يك ارگان بوده و قادر به معرفي فعاليت هاي مورد نظر افراد در سراسر جهان خواهد بود. از اين رو پرداخت هزينه هاي بسيار زياد به منظور طراحي و ساخت لوگو، از مراحل غير قابل اغماض و بسيار ضروري تاسيس، معرفي و گسترش كسب و كارهاي مطرح و بسيار بزرگ در سطح جهاني به شمار مي آيد.

 
انواع مختلف طراحي لوگو چگونه است؟

طراحي آرم و يا لوگو توسط افراد مبتدي
يكي از روش هاي ساده به منظور طراحي و ساخت لوگو و يا نشان تجاري در آغاز يك كسب و كار ساده و نوپا، كمك گرفتن از افراد مبتدي و يا اصطلاحا آماتور در اين زمينه است. از مزاياي اصلي اين نوع از طراحي لوگو، معرفي و اعلام آغاز فعاليت رسمي در زمينه مورد نظر با صرف هزينه هاي كمتر و مقرون به صرفه است. اين نوع از طراحي و ساخت لوگو معمولا توسط نرم افزارهاي بسيار ساده و عمومي انجام شده و احتياج به دانش تخصصي علوم گرافيكي نخواهد داشت.

طراحي آرم و يا لوگو توسط افراد نيمه حرفه اي

ايده پردازي ساخت لوگو توسط افراد نيمه حرفه اي در مقايسه با طراحي ساده آن، احتياج به پرداخت هزينه هاي بيشتر، دانش پايه اي از علوم گرافيكي توسط طراح و استفاده از نرم افزارهاي گرافيكي تخصصي تر خواهد داشت. معمولا اين سبك از طراحي انواع لوگو به منظور معرفي و انحصار شركت، ارگان و سازمان هاي بزرگ تر در سطح كشوري انجام خواهد شد.

طراحي آرم و يا لوگو توسط افراد حرفه اي

اين سبك از طراحي لوگو و يا نشان تجاري توسط افراد كاملا متخصص، مجرب و با سابقه در اين زمينه انجام شده و احتياج به پرداخت هزينه هاي بسيار زيادي خواهد داشت. طراحي نشان تجاري توسط افراد حرفه اي به منظور معرفي و ايجاد انحصار در شركت هاي بسيار بزرگ و فعال در سطح بين المللي انجام شده و احتياج به مهارت هاي حرفه اي، خلاقيت و استفاده از چندين نرم افزار گرافيكي بسيار تخصصي خواهد داشت. معمولا در سطح جهاني اين نوع از طراحي لوگو به شكل گروهي انجام شده و نتيجه فوق العاده اي خواهد داشت.

منبع :

http://armdesign.samenblog.com/%D9%86%D8%B1%D9%85-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AE%D8%AA%D9%84%D9%81-%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D9%84%D9%88%DA%AF%D9%88.html

 

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۴۹:۱۱ توسط:آيدا موضوع: نظرات (0)

لوگو چيست و چرا از اهميت بالايي برخوردار است؟

لوگو يكي از اجزاي مهم در هر برند و كسب و كاري است كه مي تواند معرف ويژگي ها و محصولات آن باشد. اين جلوه هاي بصري انواع مختلفي دارند كه لازم است با توجه به نوع كسب و كار و ساير ويژگي هاي ديگر كه در ادامه به توضيح آنها مي پردازيم، طراحي بشوند. در اين مقاله بيشتر به معرفي logo و اهميت آن مي پردازيم.

معرفي لوگو
امروزه كمتر كسي يافت مي شود كه با لوگو هاي شركت هاي معروفي مانند اپل، نايك، پپسي و ... آشنا نباشد. logo كلمه اي لاتين به معني نماد، آرم و نشان واره مي باشد. اين نشانه هاي گرافيكي را مي توان به اشكال گوناگوني كه به سليقه و خلاقيت طراحان گرافيك بستگي دارد، طراحي كرد. لوگو ها به صورت هاي گوناگوني نظير حروف، نشانه ها، سمبل يا تركيبي از اين موارد مي باشد كه به عنوان سمبل و نمادي است كه شركت هاي تجاري، صنعتي، توليد و كسب و كار هاي خود با آن شناخته مي شود. اين عنصر گرافيكي بسته به ذهن خلاق طراحان گرافيك و منحصر به فرد بودن و جلوه بصري كه دارا هستند، مي توانند در ذهن مخاطبان خود ماندگار شوند. 

تصوير شماره يك

دلايل اهميت طراحي لوگو
از دلايل اهميت اين عنصر بصري، مي توان به اين مورد اشاره كرد كه به وسيله آن مي توان در زمينه كسب و كار به خصوصيات و تعيين هويت يك سازمان يا كالا جنبه بصري بخشيد. طراحي يك سمبل جذاب و كارآمد نقش بسزايي در محبوبيت يك برند دارد. لوگـويي كه به خوبي طراحي شده باشد در به ماندگاري نام برند و شركت و ديده شدن آن در ذهن مشتريان و مخاطبان نقش مهمي دارد. شكل و رنگ لـوگو از مواردي است كه ماندگاري برند در ذهن مشتريان را بيشتر مي كند. يك لوگو منحصر بفرد باعث مي شود كه نوع خدمات، اهداف و محصول يك شركت راحتتر و سريعتر به مخاطبان معرفي شود.

تصوير شماره دو

عوامل مهم در تاثيرگذاري لوگو
از ويژگي ها و فاكتورهاي مهمي كه مي تواند طراحي logo يا لوگو را تاثير گذارتر نمايد، مي توان به اين موارد اشاره كرد:

انعطاف پذيري: به عنوان مثال شركت گوگل در طراحي برند به گونه اي عمل كرد كه توانست در سالهاي بعد نيز سمبل خود را بهبود بخشيده و در مناسبت هاي مختلف، نشانه هاي مرتبط با آن روز را در آن بروز رساني كند.
رنگ: در انتخاب رنگ نيز بايد به ماهيت كسب و كار توجه داشت، به عنوان مثال رنگ قرمز براي تجارت هاي سرشار از انرژي و جسارت مناسب است، رنگ سبز نماد طبيعت و رشد و رنگ آبي، آرامش را به مخاطب القا مي كند. 
به كار گيري نام كسب و كار در برند: به عنوان مثال برند هايي مانند كوكا كولا و استار باكس را مي توان نام برد كه از نام شركت براي طراحي آرم آن مورد استفاده قرار گرفتند.
پايداري برند: يك طراحي موفق بايد به گونه اي باشد كه در طول زمان تكامل يافته و ماندگاري خود را با گذراندن طرح ها و مد هاي گوناگون از دست ندهد.
همچنين در طراحي لـوگو بايد نكات زير رعايت شود:

بايد با موضوع، مفهوم و ويژگي هاي برند سنخيت داشته باشد.
بدون هيچ مشكلي در وب سايت ها و كار هاي چاپي به صورت آنلاين قابل استفاده باشد.
تصوير شماره سه

تفاوت logo و آرم
لوگو و آرم تفاوت هاي زيادي دارند و تنها وجه اشتراك آنها در اين است كه هر دو سمبلي منحصر به فرد براي معرفي سازمان، شركت، موسسه و ... مي باشد.

لوگو يك نماد به شكل و فرم هاي مختلف گرافيكي است در صورتي كه آرم ها يك عنوان گرافيكي به شمار نمي آيند و فقط يك نشانه و يا تصوير گرافيكي ساده هستند.

با ديدن يك آرم مي توان گفت كه مربوط به چه عنوان و موضوعي است اما نمي توان به اين مورد پرداخت كه براي چه جايي ( اسم شركت و سازمان و .... ) مي باشد، بنابراين نام شركت مربوطه در كنار يا زير آرم ذكر مي شود. همچنين در طراحي يك آرم فقط از تصاوير استفاده مي شود و كلمات در آن كاربردي ندارد.

در طراحي يك برند از تصويري استفاده مي شود كه به نام برند و محصول مربوط است در صورتي كه در طراحي آرم، تصوير مورد طراحي ارتباط مستقيمي با نام محصول و شركت دارد.

در طراحي لوگو نياز به خلاقيت به صورت 100 درصدي مورد نياز است چون برند شما بايد منحصر بفرد باشد ولي در طراحي آرم ، چون نيازي به طراحي اختصاصي آرم وجود ندارد، وجود شباهت ها با ساير رقبا اشكالي نداشته و خلاقيت كمتري در حدود 40 تا 70 درصد مورد نياز است در نتيجه هزينه پرداختي كمتري وجود دارد.

تصوير شماره سه

انواع logo
در مورد انواع اين جلوه هاي بصري بايد گفت:

logo هاي تصويري: اين نوع جلوه هاي بصري به صورت آيكونيك طراحي مي شوند.
logo هاي نوشتاري: اين جلوه هاي بصري به صورت خلاقانه و سفارشي طراحي شده و مي تواند همراه با logo هاي تصويري باشد.
logo هاي حرف نماد: اين نوع لوگـو ها با حرف اول برند و طراحي خلاقانه شكل مي گيرند.
logo هاي تركيبي: اگر logo هاي نوشتاري و تصويري با يكديگر تركيب شود، اين نوع لوگـو ها ايجاد مي شوند.

منبع :

http://armdesign.samenblog.com/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۴۸:۳۷ توسط:آيدا موضوع: نظرات (0)